10, 11 en 12 augustus Yangshou

12 augustus 2018 - Yangshuo, China

10, 11 en 12 augustus Yangshou!

10 Augustus
Hmmm wat gaan we vandaag doen we hebben niets geplant van te voren. Ook eens lekker we hebben hier intotaal 5 volle dagen. We besluiten een scooter te huren. Helaas bij ons hotel al vergeven maar ze geven een tip 600m verderop is een ander hostel. Dus we lopen daarheen en hij heeft er nog genoeg staan! Het is nu rond half 11 we gaan eerst even het centrum in om ontbijt/lunch te scoren. En daarna gaan we opweg de bergen in!

Na ongeveer 5km staan we al op een berg met een fantastisch uitzicht. We stoppen hier om even te genieten en wat te drinken. En rijden weer verder naar een aangegeven vieuw point. Dat was ongeveer 7km verderop qua afstand lijkt het niet veel maar het is telkens berg op berg af je kan niet lekker doorgassen haha. Bij het vieuw point hebben we een waanzinig uitzicht over de le river die hier stroomt. We willen wat drinken pakken; maar super slim maar niet heus hebben we ons drinken in de buddy gedaan. Het is kokend water geworden...oeps! Vandaag met 36 graden niet fijn. We besluiten toch door te rijden. In een ini mini dorpje vinden we een restaurantje met een mini supermarkt en die hebben lekker koud water! Inmiddels alweer 17.00 en besluiten terug te rijden aangezien de tocht terug nog dik 2uur is en best vroeg donker word hier. We hebben inmiddels wel een houtte reed gekregen hahaha. Van op de scooter zitten.
We rijden door naar het centrum om avond te eten. Het word noodle soep met beef! En slenteren nog door de straatjes.

11 augustus
We starten vandaag met een ontbijt in ons hostel. Lekkere zoete toast haha met ei en bacon. Op het dak van het hostel kan je gratis de wasmachine gebruiken! Dus gooien we een was erin. En even gechilld op de kamer dat hij klaar is. Daarna besluiten we wederom een scooter te huren. Het is goedkoop en je komt lekker snel overal. Vandaag gaan we een tocht langs 1 van de 2 rivieren maken. Je hebt de le river en de yu long river. Vandaag gaan we langs de yu long. We komen mooie plekken tegen en heeel veel opstap plaatsen om bamboo te varen. Opzich leuk maar vinden het vrij duur voor een korte rit. Dus we bekijken het alleen. We rijden verder en afentoe een mooie stop. Tot opeens er hele donkere wolken aankomen en begint al te spetteren. Gewoon uit het niets; dat heb je tussen de bergen. We besluiten terug te rijden. Maar het lijkt mee te vallen dus rijden langs ons hotel en pikken zwemspullen op we rijden naar de le river wat dichterbij is en nemen daar een lekkere duik!! 'S avonds gaan we even het centrum in om wat te eten. En drinken een lekker biertje op het balkon.

11 augustus
Vandaag staat er een kookcursus op de planning die we gister geboekt hebben bij de receptie. Het start om 15.00. We slapen lekker uit vandaag en ontbijten met gekochte croisantjes en een kop koffie. Ook deze zijn lekker droog haha. Als je hier een bakker begint is er goed markt voor denk ik! We chillen nog even op de kamer en worden in het centrum opgepikt dus dat is nog een halfuur lopen. We gaan lekker op ons gemak heen. En kopen een ijsje onderweg. Om 14.45 komen we aan en gelijk een dame vraagt; cooking less? Dus kunnen direct mee.

Eerst staat er een lokale markt op de planning die we voor mij betreft beter over hadden kunnen slaan. Jakkie allemaal vieze beesten, kippen poten en waterslangen. Dat eten ze dus echt....daarna komen we in een gedeeldte wat echt te zielig voor woorden is; ik dacht serieus dat het niet meer van deze tijd was. Maar als ik er aan denk word ik nog naar. We zagen echt katten en honden in kooien... die dus echt voor een maaltijd verkocht worden. Mannn me hart draaid om en ben zo snel mogelijk weg hier. Ongelovelijk...probeer er niet meer aan te denken en verdringen.

We rijden met een busje naar de kookschool. Alles ziet er mooi schoon en fris uit. We gaan 5 verschillende gerechten maken!

🍺Beer-fish: Lokaal gerecht
🍗Chicken-cashew: Chinees gerecht
🥒Green vegetable garlic: Chinees gerecht
🥦Steamed stuffed vegetables: Chinees gerecht
🍆Eggplant in Yanshou styl: Lokaal gerecht

De mevrouw doet eerst alles netjes voor en daarna mogen wij aan de slag per gerecht. Alles is wel in een hoog tempo haha voor mij hadden we beter 3 gerechten kunnen maken en dan alles wat langerzamer aan. Gelukkig hebben we het recept. Maar we vonden het beide erg leuk en erg lekker. Ons favo: Kip cashew!

We worden in het centrum afgezet. Lopen nog een rondje en drinken een kopje koffie. Wat wel heel krom is dat koffie echt schaars is of nog niet zò bekend ofzo. Voor een bak noodles met beef betaal je 30yuan. Voor een latte 33yuan hihi. Maar soms even genieten! We lopen weer richting hotel. En nog even chillen op het balkon! Heerlijke dag!

1. Saskia van Ramesdonk:
    16 augustus 2018
    Super leuke ervaringen, afgezien van de markt dan. Gelukkig hoefden jullie geen kat cashew klaar te maken.