Yangshou-Shenzhen 17,18 19 augustus

22 augustus 2018 - Shenzhen, China

17 Augustus
Vandaag een reisdag van Yangshou naar Shenzhen! We staan optijd op om te ontbijten. Lekker yoghurt met fruit. We hebben een taxi geregeld om ons naar het busstation te brengen. En die is stipt optijd. Aangekomen bij het busstation staan er genoeg busjes die naar Guillin rijden waar we heen moeten om de trein reis naar Shenzen voort te zetten.

We stappen in een volle bus en vertrekken. Het duurt ongeveer een uurtje en komen aan in Guillin. Onze trein naar Shenzhen vertrekt pas om 14.30 voor nu alles lekker optijd. We moeten nu naar de andere kant van Guillin en pakken de lokale bus om naar het trein station te gaan. We zijn ruim optijd dus eten wat zitten lekker buiten tot dat het opeens keihard begint te regenen. Geen grap ik heb nog nooit zo'n harde regen bui mee gemaakt. Pakken snel onze tassen en gaan naar binnen. Inchecken door de security en wachten op de trein.
Je koopt vaste plaatsen van te voren super fijn. De trein reis gaat snel en binnen no time zijn we in Shenzhen 3uur over gedaan. Pakken de metro naar ons hotel en checken in. Het bedrag klopt niet wat ze vragen en rekenen opeens 10% fee. Staat helemaal niet op booking aangegeven. Dus daar gaan we nog even achteraan! We gaan op stap om wat te eten en optijd naar bed.

18 augustus.

Dit is de stad van Martijn: Shenzhen staat bekend om de computer walhallah en 90% van alle fabrieken staan hier in de buurt. Je raad het al .. de ochtend staat in de teken van computer shopping malls. We slenteren door de malls heen. Kopen wat kleine tech snufjes; nieuwe mobiel hoesjes en muis voor de laptop, haha. Zoals sommige weten beheer ik al een aantal jaar best aliexpress buys een fb groep. En heb regelmatig contact met verkopers. En veel wonen dus ook in Shenzhen! Vanmiddag hebben we afgesproken met twee. Super spannend maar heeel leuk. Als eerst ontmoeten we Erin en hij spreekt aardig goed Engels dus communucatie verloopt soepel.

Hij neemt ons mee naar het museum van Shenzhen en daar is te zien dat de miljoenen stad nog maar 30 jaar bestaat. Serieus, hoe is dat mogelijk!? Later komt een andere verkoopster erbij zij heet Sophie. Spreekt Engels maar wat minder goed. Gelukkig kan Erin vertalen haha.

Na het museum bezoek gaan we naar het hoogste punt van Shenzhen een pittige klim naar boven. Op de helft nemen we even een break! En lopen weer verder; Een heel gaaf uitzicht over Shenzhen tof om dit zo te bekijken en dit in 30 jaar opgebouwd is. En dan te bedenken dat we in Nederland over een trein rails al 10jaar doen. Hahaa! We kunnen nog veel leren qua innovatie etc.
Als we naar beneden lopen begint het te regenen. Dus we rennen snel verder schuilen onder een brug en besluiten een koffie tent in te duiken drinken wat met zn vieren. We vragen even wat de bedoeling is maar ze willen ons uit eten nemen naar een goed restaurant. Dus hup als de regen over is volgen we hun naar het restaurant.

We komen aan en moeten nog een halfuur wachten en krijgen een nummer. Maar tijd vliegt en we zitten aan tafel. Er staat een grote pan midden op tafel en je besteld dus allerlei groenten en vlees en dat laat je gaar koken in de pan. En ook drink je hier bouillion uit. Het was niet zó lekker haha maar de beleving met hun was heel tof. Het is inmiddels al 22.00 en we nemen afscheid. Martijn en ik drinken ergens nog koffie en gaan naar bed. Morgen reizen we naar Hong Kong!

19 augustus
Vandaag een beetje uitgeslapen en gaan opzoek naar ontbijt. En komen bij een bakkertje terrecht we kopen daar wat broodjes wat we buiten op eten. En mwahh haha weer heel zoet!! Inmiddels al middag en slenteren nog wat we komen een zaak tegen die heet: Patatje! Hahaha nou hoef je geen twee keer te zeggen. We lopen naar binnen en bestellen ordinair een patatje oorlog. De zaak is van een jonge gozer die uit HK komt maar 9jaar in Nederland heeft gewoont! Maken gezellig een praatje en gaan naar het hotel om uit te checken. Pakken ons tassen en op naar Hong Kong! Waar we ons laatste week zullen vertoeven😁.

1. Saskia van Ramesdonk:
    22 augustus 2018
    Super verhaal, Ayla. Zo afwisselend jullie avonturen.