4,5,6 en 7 augustus

9 augustus 2018 - Zhangjiajie, China

4 augustus
Vandaag staat de langste afstand op de planning van Shanghai naar Zhangjajie. We hebben in Nederland al een binnenlandse vlucht hiervoor geboekt.

Optijd checken we uit om 7uur 's morgens om te ontbijten en een koffie te scoren. Na het uitchecken willen we bestellen blijkt de keuken pas om 8uur open te gaan. Mogen we dan alleen koffie? Neehoor ook niet. Crap! Dan ons spullen pakken en lopen naar de metro.

Vervolgens gaan we met de maglev. De allersnelste trein!! Wow we gaan uiteindelijk 430km pu! Intotaal duurde de rit naar de airport maar 10min! Wel ene hele ervaring! Vervolgens ontbeten en lunch in éen op het vliegveld.

Vliegtuig gaat iets later dan geplant de lucht in. Eerste uur niets aan de hand. Daarna verschrikkelijke turbulentie. We zijn wel wat gewent maar wat was dit eng! Alles vloog hij ook met de hand en niet op automatische piloot dit voelde je aan alles. Mann het was hells. Martijn en ik knepen elkaar wel even. Gelukkig als je dit leest zijn we dus veilig aangekomen!

Van het vliegveld af pakken we een taxi naar het busstation. En daar kopen we een ticket naar Zhangjiajie park. We slapen net naast de ingang! Het hostel heet: one step to heaven. Eindelijk het busje gevonden te hebben; Denken we niets staat in het Engels gaan we zitten en blijken doe goede richting in te gaan. Je wilt niet weten hoe dit busje eruit zag en hoe het eraan toe was. Haha. Het ergste was nog dat er dus onverharde wegen waren en dus helemaal geen vering in de bus zat.... gelukkig duurde de rit maar anderhalf uur! 😂 We werden in een dorpje afgezet en vanuit daar een electric side seeing karretje genomen naar de ingang van het park; waar ons hostel zou moeten zijn. En top gevonden!

Een heel eenvoudig hostel maar schoon en onwijs uitzicht over de bergen!

5 Augustus
Ons eerste dag dat we het park ingaan. Carol; Zoals de Chinese eigenaresse zichzelf noemt heeft uitgelegt hoe het park 'werkt' en heeft de highlights aangewezen voor ons. Er rijden door het park gratis busjes om je heen en weer tw brengen. Dit park is zooo onwijs groot niet normaal! Sommige mensen verblijven hier een week en hebben nog niet alles kunnen zien. En wij hebben twee volle dagen haha. We rijden met een paar busjes naar de zijkant van het park en willen daar een berg beklimmen! Er staat dat het 1.3 km is. Dus denken; mwah dit doen we. Maar vergeten dat dit dus omhoog is hahaha. We hebben het tot de eerste top gered. Al een hele prestatie we hebben hier al twee uur over gedaan. Je kon dus nog verder bij een tweede uitzichtpunt en vroegen voorbijgangers hoelang hun er over hebben gedaan. Ze liepen al 3uur!! Dus we zijn terug naar beneden gegaan. En beneden langs de rivier nog 5km gewandeld. Een onwijs mooie route. Alleen de terug reis naar het hostel was ons wat!!
Optie 1: 5km terug lopen in het donker
Optie 2: Uur lang in de rij voor de shuttle bus + De langste buiten lift ter wereld nemen + kabelbaan.
Hahah het is optie 2 geworden. We durfde het niet aan om in het donker terug te lopen haha. Het was ook al 17.00 en het park sluit om 18.00.
Dus Martijn vond het doood eng die heeft hoogte vrees. Maar ik vond het zoooo geweldig!! Wat onwijs gave ervaring!
Uiteindelijk in het hostel terug en lekker gegeten. De mevrouw die kookt daar maakt de lekkerste kip ever!!

6 augustus
Vandaag zouden we het wat rustiger aan doen. Gister onze voeten en kuiten goed gebruikt. Elke trap die omhoog gingen voelde we goed. Haha. In de ochtend zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan. En op de planning staat de avatar berg te bezoeken; waar de film op gebasseerd is! De eerste mooie berg die we tegen komen is: one step to heaven. Wow wat bijzonder mooi. We schieten wat foto's en plots uit het niets begint het toch te onweren. En een hele harde klap naast ons. We pakken ons spullen en lopen terug. Het begint ook keihard te regenen. En schuilen bij een gebouw dit duurt al met al een dik uur.. de onweer en regen en daarna klaart het op. We kunnen ons toch verder gaan. Ons voornemen was niet te veel te lopen maar het park bestaat uit alleen maar trappen hihi. Na een uur gelopen te hebben komen we bij de avatar berg. Onwijs mooi en heeel druk met Chinese toeristen! We halen een lekker ijsje en gaan terug naar het hostel. Maar we weer de lekkere kip bestellen!

7augustus
Een beetje uitgeslapen en ontbeten. Tassen ingepakt. Carol heeft een taxibusje geregeld voor ons om terug te gaan naar het bus station in Zhangjiajie stad. Voor €2 meer dan dat waggel busje van de heenweg haha we delen hem met wat Chinese toeristen, prima! Aangekomen bij het busstation direct een ticket gekocht om naar Funghuang te rijden. En word nog racen. Half 1 waren we daar en 13.10 vertrekt de bus! We moeten nog naar de wc en wat eten en drinken halen de bus rit duurt +- 4,5 uur. Hebben het gelukkig gered. In de bus zit een Chinese man naast ons. Die helpt te vertalen wat het vrouwtje voorin allemaal vertelt door de microfoon of eerder scheeewt haha. Hij kan een beetje Engels praten wel gezellig! In de bus hebben we geen internet of iedergeval heel slecht. Ik krijg een email binnen van ons accomodatie dat ons kamer is vergeven omdat we niet reageerd hebben binnen twee uur na de email. Pffff lekker dan!!! Belachelijk. Maar vinden gelukkig een voordelige nieuwe slaap plaats! We hebben booking wel een boos mailtje gestuurd!! We komen aan op Fanguan bus station. En nemen een taxi naar ons verblijf... zachtw bedden hier. Wat een verademing!! Het uitzicht vanuit ons hotel kamer is prachtig!

1. Saskia van Ramesdonk:
    9 augustus 2018
    Ayla, wat een prachtig verhaal. Ik kijk nu al weer uit naar jullie volgende avonturen. Groetjes aan Martijn en pas goed op jullie zelf.
  2. Ayla Zasburg:
    9 augustus 2018
    Lief Saskia! Dat doen we zeker hoor!! Groetjes terug haha!